Bewegen in de toekomst: innovatieve ideeën van internationale studenten

Bij de Sportinnovatiecampus zijn we altijd op zoek naar frisse ideeën om mensen aan te zetten tot een actievere levensstijl. Afgelopen semester kregen internationale studenten die het opleidingsonderdeel Innovation in Applied Health and Lifestyle Sciences aan Howest volgden, de uitdaging om een innovatief product te ontwikkelen dat mensen stimuleert om meer te bewegen. De studenten, afkomstig uit verschillende Europese landen en met diverse academische achtergronden (psychologie, sport, gezondheid), leverden indrukwekkende en uiteenlopende concepten op. Hieronder lichten we drie van deze innovatieve projecten uit.

Flashpass: een game voor iedereen

Flashpass is een laagdrempelige game die reflexen en mentale focus stimuleert, maar vooral draait om samenwerking en teamplay. Wat dit concept bijzonder maakt, is de nadruk op inclusiviteit en multigenerationeel gebruik: jong en oud kunnen samen deelnemen en elkaar uitdagen. Flashpass kan worden ingezet in verschillende settings, zoals sportclubs, scholen en zelfs woonzorgcentra, om op een speelse manier beweging en sociale interactie te bevorderen.

Healthy Student App: gezondheid binnen handbereik

Studenten hebben vaak een druk leven, waardoor sporten en een gezonde levensstijl niet altijd prioriteit krijgen. De Healthy Student App biedt een oplossing door sportactiviteiten in de buurt overzichtelijk te maken en studenten te voorzien van tips via podcasts, gezonde recepten en andere inspiratiebronnen. Met een gebruiksvriendelijke interface en toegankelijke content speelt deze app in op de behoefte van jongeren om snel en efficiënt toegang te krijgen tot informatie die hen helpt gezonder te leven.

Gamified VR: bewegen in een gepersonaliseerde virtuele wereld

De derde innovatie tilt beweging naar een heel nieuw niveau: een gepersonaliseerde en gamified VR-wereld voor studenten. Dit concept combineert fysieke activiteit met gaming, waardoor studenten op een meeslepende manier worden aangemoedigd om te bewegen. Of het nu gaat om het uitvoeren van fitnessoefeningen in een virtuele omgeving of een spelelement dat fysieke activiteit beloont, deze VR-ervaring laat zien hoe technologie en gamification een sleutelrol kunnen spelen in het motiveren van jongeren.

Innovatie als motor voor beweging

Deze drie concepten tonen de kracht van innovatie in de wereld van gezondheid en beweging. Door technologie, spel en toegankelijkheid te combineren, bedachten de studenten creatieve oplossingen die inspelen op de uitdagingen van vandaag en morgen. Bij de Sportinnovatiecampus blijven we dergelijke initiatieven stimuleren en kijken we ernaar uit hoe deze ideeën zich verder ontwikkelen.

Welke van deze innovaties spreekt jou het meeste aan? Laat het ons weten en blijf ons volgen voor meer inspirerende ideeën!


Meer weten over studentenprojecten? Of algemeen over hoe wij sportinnovatie stimuleren? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, volg ons op sociale media of neem contact op indien je een vraag of idee hebt.

Laat ons de toekomst van sport en beweging samen verder vormgeven! 

Vorige
Vorige

Howest-studenten doen werknemers van Brugse treinbouwer Alstom bewegen (met Sportinnovatiemobiel)

Volgende
Volgende

Succesvolle winterstage BVLO West-Vlaanderen: nascholing voor sportlesgevers op topniveau