Technologie als gamechanger: MCT-studenten maken sporten en bewegen leuker

Bij de Sportinnovatiecampus draait alles om het verkennen van nieuwe manieren om sporten en bewegen te stimuleren. Studenten van de opleiding Multimedia & Creative Technologies (MCT) aan Howest kregen de uitdaging om innovatieve prototypes te ontwikkelen die sport toegankelijker en aantrekkelijker maken door technologie slim in te zetten. Dit resulteerde in een reeks fascinerende projecten die gamification, sensoren en interactieve ervaringen combineren. We zetten enkele van deze veelbelovende ideeën op een rij.

1. Gamified leren zwemmen met een educatieve app

Voor veel jonge kinderen kan de eerste kennismaking met water spannend zijn. Dit project, in samenwerking met de Zwemfed, biedt een gamified leerplatform waarmee kinderen thuis op een speelse manier watergewenning kunnen oefenen. Met educatieve video's en interactieve oefeningen die ouders begeleiden, wordt de overstap naar echte zwemlessen makkelijker en minder stressvol.

2. Slimme sensor voor outdoor fitness en Ipitup beweegbanken

Hoe kan een beweegbank nog aantrekkelijker worden? Door er een slimme sensor aan toe te voegen! Dit prototype maakt het mogelijk om oefeningen automatisch te herkennen, prestaties bij te houden en gebruikers uit te dagen via online competities. Gemeenten of sportclubs kunnen zo beweegchallenges organiseren, wat de betrokkenheid en motivatie verhoogt.

3. Interactieve fitnessgame met een zitbal als controller

Gaming en beweging combineren? Dit project maakt het mogelijk met een fitnessbal als gamecontroller. De balbewegingen worden via een camera gedetecteerd en omgezet in spelacties, wat een leuke en laagdrempelige manier biedt om actief te blijven. Perfect voor zowel thuisgebruik als revalidatie.

4. Fietsgamen: hometrainer als gamecontroller

Fietsen op een hometrainer saai? Niet met dit project! Dit prototype zet de bewegingen van een hometrainer om in acties binnen een virtuele gamewereld. Van racespellen tot avonturen, gebruikers kunnen hun training omtoveren tot een interactieve en motiverende ervaring.

5. Interactieve loopladder voor reactietraining

Dit project transformeert een traditionele agility ladder in een high-tech trainingsmiddel. Door sensoren en een bijbehorende app toe te voegen, kunnen sporters op een speelse manier hun reactievermogen, snelheid en coördinatie verbeteren. Een innovatieve manier om klassieke trainingen naar een hoger niveau te tillen.

6. Escape game met hartslag als spelinput

Hoe cool zou het zijn als je hartslag de uitkomst van een escape game beïnvloedt? Dit project maakt het mogelijk door een game te ontwikkelen waarin spelers hun hartslag onder controle moeten houden om puzzels op te lossen of obstakels te overwinnen. Een unieke mix van fysieke en mentale uitdaging!

De toekomst van sport

De projecten van de Howest-studenten tonen aan dat er een enorme potentie ligt in het gebruik van technologie om sporten en bewegen leuker en toegankelijker te maken. Door gamification, sensoren en interactieve elementen te combineren, creëren ze innovatieve ervaringen die mensen van alle leeftijden en niveaus aanspreken.

Welke van deze innovaties zou jij willen uitproberen? Laat het ons weten en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen sportinnovatie!


Meer weten over onze studentenprojecten? Of algemeen over hoe wij sportinnovatie stimuleren? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, volg ons op sociale media of neem contact op indien je een vraag of idee hebt.

Laat ons de toekomst van sport en beweging samen verder vormgeven! 

Vorige
Vorige

Live radio en Sportinnovatiemobiel sluiten tiendaagse WarMegem af

Volgende
Volgende

GenZ in beweging: innovatieve ideeën van internationale business management studenten